Open Dagen / Activiteitenkalender

Natuur en Educatie Centrum De Perekker met een wisselende expositie
Mezenlaan 22
5427 SL Boekel

De openingstijden tijdens de Open Dagen zijn van 11 tot 16 uur. Entree gratis.
Tevens is het een gezellige inloop waar u met koffie/thee/fris een praatje kunt maken.
In het natuurcentrum kunt u natuurlijk ook terecht voor informatie over het natuurpark De Perekker.

DE PEREKKER IN KERSTSFEER met KERST WINTERDECORATIES gecreëerd door COR GIJSBERS.

Demonstratie HARDANGER borduren door de BOEKELSE HARDANGER groep.

15 December organiseert Stichting D’n Eik ‘De Perekker in kerstsfeer’.

Van 11.00 uur tot 16.00 u. kunt u genieten van zang en muziek in het sfeervol gedecoreerde Educatief Natuurcentrum De Perekker aan de Mezenlaan 22 in Boekel.

De Perekker is geheel met winter kerstdecoraties in de sfeer gebracht.

De decoraties zijn gecreëerd door Cor Gijsbers uit Boekel en bestaan uit louter natuurlijke materialen. U zult dus geen kerstballen, een piek en goud- of zilverkleurige slingers aantreffen.

Aan het eind van de middag houden we een loterij met als prijzen de creatieve decoraties.

Cor Gijsbers is een autodidact. Hij heeft toegepaste cursussen gevolgd nadat bleek dat hij volop talent had. Vanaf 1993 deed Cor mee aan wedstrijden binnen het kader van Groei en Bloei. Hij schopte het tot in de Ereklasse! Later deed Cor mee met wedstrijden in de Tuinen van Appeltern en won ook daar eerste prijzen.
Meerdere keren  is Cor gevraagd bij feestelijkheden van diverse bedrijven de ruimtes te decoreren op het van hem bekende hoog niveau. Ook bij de dorpsbarbecue in het kader van Boekel 700 kon men decoraties van Cor bewonderen. Het evenement ‘Kom in de Kas’ maakte dankbaar gebruik van zijn talenten. Tenslotte hebben ook bruidsparen de aankleding van de feestruimte aan Cor toevertrouwd.

Hij gebruikt natuurlijke materialen en combineert dit op een verrassende wijze met steen, ijzer, lood of hout. Hierdoor ontstaan er prachtige decoraties.

Hij is als vrijwilliger al zo’n tien jaar actief op het natuurparkje. Hij werkt op gezette tijden mee met de werkgroep onderhoud aan het in orde houden van het parkje. Voorheen was Cor lid van de Jeugd Natuur Wacht.

Het is duidelijk dat de natuur en alles wat daarmee samenhangt een rode draad is in het leven van Cor.

Afbeelding invoegen   Afbeelding invoegen   Afbeelding invoegen

De Boekelse Hardanger groep.

Hardanger borduurwerk is open handwerk genoemd naar de gelijknamige streek in Noorwegen. De westelijk gelegen Hardangerfjord met zo’n 120 km lengte is een van de mooiste fjorden van Noorwegen.

Textiel historici zijn het eens dat de borduurtechniek veel gemeen heeft met Reticella kant uit Italie. De Noren hebben de technieken uitgeprobeerd met eigen geweven linnens en garens.

De Hardanger techniek vinden we tegenwoordig ook terug in allerlei ander handwerkstukken, zoals kussens, kleedjes en zelfs gordijnen. Hardanger borduurwerk is een symmetrische werkvorm. Het is niet moeilijk; het is wel noodzakelijk om zeer precies te werken.

De Boekelse Hardanger groep bestaat uit 5 dames die allen Boekel/Venhorstse roots hebben.

De groep bestaat al 18  à 19 jaren en komt om de twee weken afwisselend bij elkaar thuis. Ze legt zich buiten de Hardanger techniek ook toe op haken, en borduren met kruissteken.

Op deze speciale dag laten de dames zien hoe je ook borduurwerk kunt maken dat betrekking heeft op kerst.

Twee dames, Doortje Donkers en Zus van Lent uit respectievelijk Boekel en Oploo, laten zien hoe je zelf met eenvoudige materialen de leukste kerstkaarten kunt maken.

Stichting D'n Eik Boekel wil graag een Belevingspad realiseren voor kinderen t/m 10 jaar in de Perekker. Wij willen het   kind de   verbondenheid met de natuur, met name de Peelrandbreuk en het Wijstverschijnsel (zintuiglijk) laten ervaren   door zien, horen,   ruiken, proeven, voelen, evenwicht en beweging.

Zie voor uitgebreidere informatie onderstaande slideshow. De dia's volgen elkaar op na enkele seconden.

Op 29 april 2019 hebben de Vrienden van De Perekker en vrijwilligers van Stichting D'n Eik een zeer leerzame lezing mogen bijwonen over vlinders en libellen.
Albert Vliegenhart wist op een humoristische wijze hele boeiende dingen te vertellen over deze kleurrijke natuurwondertjes. Veel wetenswaardigheden niet alleen over de beestjes zelf maar zeker ook over de wensen die een vlinder of libel stelt aan aan hun leefomgeving. In het kort gezegd een omgeving die er niet aangeharkt bijligt maar toch fraai aangelegd kan zijn. Veel planten diversiteit en als het kan ook nog een teil water of vijver. En ja, het is ook nog energiebesparend.....
Dank aan Albert Vliegenthart en de bezoekers van deze avond.

29 april 2019, 20.00 uur, ENC De Perekker:

Avond voor de Vrienden van De Perekker en
vrijwilligers van Stichting D'n Eik.

Lezing over vlinders en libellen door Albert Vliegenthart.

Vlinders zijn geliefde insecten bij veel mensen. Ze hebben een hoge 'aaibaarheidsfactor' en mooie kleuren. Toch gaat het in Nederland niet zo goed met de vlinders. Van de 70 soorten die ons land rijk was zijn er 18 uitgestorven terwijl 30 van de overgebleven soorten op de rode lijst staan.

De Vlinderstichting zet zich in voor het behoud en herstel van vlinders in ons land. Daar profiteren niet alleen de vlinders van maar ook andere plant- en diersoorten. De ongeveer 60 soorten libellen in Nederland zijn een stuk minder bekend maar ook hier zet De Vlinderstichting zich voor in.
Het zijn bijzonder fraaie dieren en zeggen daarbij veel over de kwaliteit van hun leefomgeving. Ze brengen het grootste deel van hun leven onder water door.

Tijdens deze lezing zullen we een kijkje nemen in de intrigerende levenswijze van vlinders en libellen. Hoe komen ze de winter door? Waar ontmoeten ze elkaar? Welke soorten kun je in je tuin of in de omgeving verwachten? Hopelijk vormt deze avond een aanzet om zelf buiten op zoek te gaan naar deze prachtige insecten.

De avond wordt u aangeboden door het bestuur van Stichting D'n Eik.
Gratis entree en koffie en thee.

Natuurlijk kunt u zich aanmelden als Vriend van De Perekker voor de minimale bijdrage van
€ 15,=  per jaar.

Voor het regelen van besloten bijeenkomsten in ENC De Perekker en Voor informatie betreffende activiteiten en reserveringen in De Perekker ook buiten de reguliere openingstijden kunt u contact opnemen met de beheerder Tonny van den Boom; Tel: 0492-322745 of 06- 20724328

bij geen gehoor:

Jan Smits