Fietsroutes met prieeltjes

BELEEF HET IN BOEKEL/ Fietsroutes met prieeltjes

Fietsroutes met prieeltjes is onderdeel van het project "Beleef het in Boekel”.
Deze educatieve ontdekkingstochten door landelijk Boekel zijn gerealiseerd met steun van de provincie Noord Brabant en Streekimpuls Peel en Maas.
Stichting D'n Eik, heeft in samenwerking met ZLTO afdeling Boekel-Venhorst het onderdeel fietsroutes met prieeltjes uitgevoerd. Het omvat een drietal fietsroutes langs de mooiste plekjes van de gemeente Boekel en omgeving.

U kunt de drie fietsroutes downloaden door op onderstaande links te drukken   buurtschappenroute2.3.pdf en Monumentenroute 2.3.pdf en Ontginningsroute 2.3.pdf.

Deze folders zijn gratis verkrijgbaar bij:  het ENC De Perekker (alleen tijdens openingstijden), de Bibliotheek, de (mini)Campings, La Compagnie, Cafetaria's Venhorst, en de fietsenzaken in Boekel en Venhorst. Verder ook nog in het Boerenbondsmuseum en de VVV in Gemert.
Zie ook de downloadpagina van deze website.

Elke route voert u naar 10 agrarische bedrijven waar evenzoveel prieeltjes geplaatst zijn. Door middel van een bord met ludieke tekst; ‘ga niet voorbij aan de aardbei'; ‘kom koe-ke-loe-ren' etc. wordt de voorbijganger uitgenodigd om naar binnen te gaan en een DVD op te starten. Vervolgens kan men het "productieproces " van het bijbehorende bedrijf bekijken. De presentatie bestaat uit bewegende beelden die op het bedrijf zelf zijn opgenomen. Op deze manier krijgt de bezoeker binnen 5 á 10 minuten zicht op wat er op deze bedrijven gebeurt. Daarnaast kan het prieeltje natuurlijk fungeren als een ideale picknick- en rustplaats.

Elke route heeft als begin en eindpunt: Educatief NatuurCentrum De Perekker, gelegen aan de Mezenlaan 22 in Boekel.(Volg de borden ‘Perekker' vanuit het centrum).

Elke route heeft een eigen kleur borden, en ook een kleurrijke folder met allerlei bezienswaardigheden die u onderweg tegen zult komen. Door hun lengte zijn de routes ook bijzonder geschikt om met kinderen te fietsen.

*Monumentenroute ± 30 km Blauw
*Buurtschappenroute ± 40 km Groen
*Ontginningsroute ± 40 km Paars

De prieeltjes gaan elk jaar op 2e Paasdag, open. Daarna zijn zij alle dagen open tot 1 november.

Er valt ‘NATUURLIJK' nog veel meer te beleven in Boekel, kijk op Opmerkingen over de routes? Vul dan het contactformulier in via deze website http://www.stichtingdneik.nl/